WYCIECZKA DO FROMBORKA, GDAŃSKA, GDYNI I MALBORKA

15.09. – 18.09.2009r.

W dniu 15 września grupa 42 uczniów klasy IIB i IIIC wraz z opiekunami wyruszyła na czterodniową wycieczkę.

Uczestnicy wycieczki ,fotografia wykonana w Muzeum m. Kopernika. ( Fot. Kamil Kiepas )

Baza noclegowa mieściła się we Fromborku w schronisku „Copernicus”, któremu trudno zarzucić nadmiar luksusu. Niektórzy wycieczkowicze byli bardzo zawiedzeni i lekko zbuntowani. Humory nieco się poprawiły, gdy poszliśmy na obiadokolację do eleganckiej restauracji. Przed posiłkiem odbyliśmy krótki spacer nad Zlewem Wiślanym.

Następnego dnia postanowiliśmy obejrzeć najważniejsze zabytki Fromborka. Jako pierwsze obejrzeliśmy muzeum mieszczące się w Szpitalu Św. Ducha. Poziom wiedzy medycznej Kopernika był bardzo niski, a metody leczenia przerażające.

Fot. Kamil Kiepas

Najwięcej czasu poświęciliśmy zabytkom zgromadzony na wzgórzu katedralnym. Znajduje się tu gotycka katedra, Muzeum Mikołaja Kopernika, planetarium, punkt widokowy – wieża Radziejowskiego.

Katedra we Fromborku

Widok z wieży Radziejowskiego(w tle Zalew Wiślany)

Fot. Kamil Kiepas

W Muzeum Mikołaja Kopernika zobaczyliśmy przyrządy astronomiczne i kolekcję meteorytów. O godz. 12.20 rozpoczął się seans w planetarium.

Po południu pojechaliśmy do Elbląga. Zwiedziliśmy Muzeum Archeologiczno – Historyczne, w którym zapoznaliśmy się ze sposobami wydobycia i obróbki bursztynu.

Do kompleksu budynków tworzących Stare Miasto należy gotycka katedra pw. Św. Mikołaja.

W mieście prowadzone są prace wykopaliskowe i na starych fundamentach budowane są nowe kamieniczki. Kanał Elbląski stanowi wyjątkową atrakcję turystyczną.

Trzeci dzień poświęciliśmy na zwiedzanie Gdańska i Gdyni. Główne Miasto poprzedza Wyspa Spichrzów, za mostem widać Zieloną bramę i Żuraw Portowy. Za bramą, broniącą dostępu do miasta, można podziwiać wąskie uliczki i piękne wysokie kamieniczki. Idąc jedną z takich uliczek dotarliśmy do Bazyliki Mariackiej. Oczywiście musieliśmy zobaczyć Rynek i jego zabytki: Dwór Artusa. Złotą Kamieniczkę, Ratusz., pomnik Neptuna. Rynek opanowały gołębie i podobnie jak w Krakowie zupełnie im turyści nie przeszkadzają.

Ratusz                                                                     „Panienka z okienka”                                Fot. Kamil Kiepas

Gdańsk, to również najnowsza historia. Byliśmy pod pomnikiem Poległych Stoczniowców, „ukrzyżowane” trzy kotwice na trzech ogromnych krzyżach wywołują wielkie wrażenie.

Fot. Kamil Kiepas

Pod koniec dnia dotarliśmy do Akwarium Gdyńskiego, gdzie oglądaliśmy różne gatunki ryb oraz inne zwierzęta wodne. Oczywiście najwięcej emocji wzbudziły piranie.

Ostatni dzień przeznaczony był na zwiedzanie Malborka.

Muzeum Zamkowe w Malborku obejmuje Zamek Niski, Zamek Średni i Zamek Wysoki.

Jest to budowla krzyżacka z XIII wieku, zniszczona a następnie odbudowana na przełomie XVIII i XIX wieku

Zamek Średni ( fot. Kamil Kiepas)

Zamek Wysoki . ( fot. Kamil Kiepas)

Zwiedzanie muzeum zajęło nam ponad trzy godziny. Wiadomość, że idziemy do autokaru podobno była najlepszą wiadomością tego dnia, ale to chyba nieprawda, pewnie to plotki.

Do Iłży dotarliśmy po północy i dopiero wówczas opiekunowie odetchnęli z ulgą.

Nic złego się nie wydarzyło, młodzież zachowywała się bardzo dobrze, wszystko zostało zrealizowane zgodnie z planem wycieczki.